Игри за (малки и големи) уверени деца – втора част

Продължаваме с тези простички, но много забавни игри. Очаквайте още през следващите седмици.

Игра 4. Направи го грешно, направи го глупаво

Децата трябва да се приемат с всичките си недостатъци – да приемат грешките като нещо нормално и необходимо по пътя към самоусъвършенстване. Можем да ги стимулираме със следната игра.
Всеки участник избира да направи нещо извън общоприетите рамки – да се облече нелепо или да направи нещо грешно, наопаки, смешно, глупаво – да яде супа с вилица или с китайски клечки, да си обуе ръкавици на краката или пантофите наопаки, да си направи смешна прическа, да говори с акцент или отзад напред, да пише с лявата ръка (или дясната, ако обичайно пише с лявата), да рисува със затворени очи. Можете да го направите и като конкурс – за най-смешна рисунка или най-забавен нелеп аксесоар.
Идеята е да не се притесняваш как изглеждаш в очите на околните и това да не те спира да правиш нещата, които харесваш. Да приемаш чуждата реакция и дори когато получаваш негативни оценки или даже подигравки, да успееш да видиш позитивното, пък и смешното в ситуацията.

Игра 5. Поща за чувства

Идеята е да се изработи пощенска кутия – например да се декорира кутия от обувки, в която всеки член от семейството да пуска писма, адресирани до друг член от семейството, ако иска да сподели своите чувства, провокирани от конкретна ситуация. Това развива уменията за споделяне при децата и създава сигурна обстановка, в която те могат да изразяват открито своите чувства или страхове.
Изключително полезно е и като рефлексия върху някакъв много емоционално зареден момент, когато действаме прибързано, без да имаме време да осмислим нещата. Играта дава възможност да погледнем ситуацията отново и да споделим своите чувства по по-подреден начин.

Игра 6. Аз мога

Направете си специална дъска (например коркова или магнитна дъска) и напишете или закачете табелка „Аз мога“. Нека детето изброи конкретни умения, които притежава – например, може да си напише името, да си връзва обувките, да нарисува човек, да свири на пиано и др. Закачете цветни листчета или напишете на дъската тези умения. За всяко новопродобито умение закачайте ново листче. Сложете дъската на видно място в детската стая. С течение на времето детето ще се сеща да добавя и нови умения към списъка си.

Можете да го направите и като разделите дъската на две – „преди 1 година“ и „днес“. Слагайте листчетата в тази част, в която са придобити. Така ще можете да видите прогреса и как постоянно се придобиват нови умения и човек се учи и се развива постоянно.
Така поощрявате детето си да вижда и оценява собствените си способности, както и своя прогрес. По този начин подпомагате неговото самочувствие и го стимулирате да се стреми към повече. Играта може да бъде полезна и за възрастните, защото човек се учи, докато е жив.

Игри за (малки и големи) уверени деца – Първа част